Συνάντησα το Νάσο στο ατελιέ του… Δεν ήταν η πρώτη φορά. Έχουμε βρεθεί σε αρκετές ουσιαστικές δράσεις Ελλήνων σχεδιαστών και σε φιλικά σουαρέ, όπου πάντα θαύμαζα την ποιότητά του, τη διακριτική παρουσία του και, δε ξέρω, την ηθική που αποπνέει ακόμα και όταν σου λέει «καλημέρα»! Ένας σχεδιαστής που, πάντα με εκπλήσσει, ότι ενώ είναι τόσο νέος, ήδη μετρά 18 χρόνια στον χώρο της δημιουργίας της μόδας και του θεάματος! «Έχουμε πολλά να πούμε» του λέω, καθώς χαζεύω την υπέροχη ανοιξιάτικη συλλογή του. Μου σερβίρει μοσχοβολιστό καφεδάκι στο υπέροχο χειροποίητο σερβίτσιο του και ξεκινάμε να τα λέμε…

 

Έχεις μια σαφή επαγγελματική πορεία, εδώ και σχεδόν 2 δεκαετίες, παρότι είσαι πολύ νέος. Πώς ξεκίνησε η σχέση σου με τη μόδα;

Το ήξερα από πολύ μικρή ηλικία, όπως και οι γονείς μου, ότι θα ασχοληθώ με αυτό. Είναι κάτι έμφυτο για το οποίο δεν μπορώ να δώσω μία σαφή εξήγηση. Η επιλογή μου να ακολουθήσω σπουδές μόδας ήταν κάτι σαν μονόδρομος. Ποτέ δεν σκέφτηκα να ακολουθήσω διαφορετικό μονοπάτι, ενώ παράλληλα με τις σπουδές μου ξεκίνησα να εργάζομαι στον χώρο δίπλα σε σπουδαίους ανθρώπους της Ελληνικής μόδας. Κάπως έτσι βρέθηκα να έχω μια πορεία 18 ετών πλέον στον χώρο.

 

Ξέρω ότι τα πρώτα σου σχέδια στην μόδα, που ξεκινούν μόλις από την ηλικία των 6 ετών, υπάρχουν ακόμα φυλαγμένα… Ταξίδεψέ με σε εκείνα τα χρόνια…

(γελάει) Πράγματι, είναι φυλαγμένα όλα από τη μητέρα μου και πολλές φορές όταν επισκέπτομαι τους δικούς μου κάθομαι και τα χαζεύω… Πολύ γλυκά συναισθήματα ξυπνούν κάθε φορά που τα ξεφυλλίζω και μου επιβεβαιώνουν πως έκανα τη σωστή επιλογή. Θυμάμαι να κάθομαι ατελείωτες ώρες μπροστά από τα μπλόκ ζωγραφικής μου και έπειτα να βάζω τη μητέρα μου και την αδελφή μου να τα βαθμολογούν!

 

Η γιαγιά σου, που έπλεκε, ήταν η έμπνευση για την αφαιρετική ανέμη που αποτυπώνεται στο λογότυπο σου. Είναι λίγες οι φορές που συναντούμε τόσο ξεκάθαρες αναφορές και εξειδικεύσεις στον σχεδιασμό όπως η δική σου, στο πλεκτό! Το πλεκτό που υπηρετείς μέσα από την δική σου Avant-garde ματιά, κάποιες φορές με την αφαιρετική σου προσέγγιση και άλλες με την πολυμορφικότητα. Πόσο σημαντική πιστεύεις ότι είναι η εξειδίκευση σε έναν τομέα για να ξεχωρίσει κάποιος σχεδιαστής;

Η γιαγιά μου δεν ήταν μόνο η έμπνευση για το λογότυπο του brand αλλά και ο λόγος που αγάπησα τόσο πολύ το πλεκτό. Έπειτα, η καθοδήγηση των καθηγητών μου στην Αccademia di Costume e di Moda di Roma, οι οποίοι διέκριναν την κλίση μου στο πλεκτό, αποτελούν τους λόγους που με οδήγησαν στην περαιτέρω εξειδίκευση και τελικά στην ενασχόληση με αυτό. Σαφώς, η εξειδίκευση σού δίνει ένα προβάδισμα στον ανταγωνισμό, καθώς όταν έχεις γνώσεις σε συγκεκριμένο αντικείμενο μπορείς και να το χειριστείς καλύτερα και να το εξελίξεις περισσότερο.

 

Η διαδικασία “χτισίματος” επωνυμίας ή αλλιώς το branding ενός προϊόντος και δη ενός σχεδιαστή, είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία. Ξέρω ότι έχεις συνεργάτη έναν εξαιρετικό επαγγελματία, τον Μιχαήλ Πάσσο με τον οποίο έχετε χωρίσει το δημιουργικό από το επικοινωνιακό κομμάτι της στρατηγικής. Βλέπεις αυτό τον διαχωρισμό απαραίτητο για την επιτυχία ενός brand;

Απόλυτα. Κανείς δεν μπορεί να κάνει τα πάντα και να είναι ικανός σε όλα. Θεωρώ αναγκαίο αυτόν το διαχωρισμό για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά ένα brand. Προσωπικά έχω την τύχη και την χαρά να έχω το Μιχαήλ δίπλα μου, το “μυαλό” του brand και να συνεργαζόμαστε στενά λειτουργώντας και ανεξάρτητα.

 

Θεωρείς εξίσου σημαντικά τη στρατηγική πλαισίωση και την δημιουργική διαδικασία;

Ναι. Μπορεί η αρχή να είναι η δημιουργική διαδικασία και η εικόνα που καλλιεργείται, όμως η στρατηγική πλαισίωση είναι εξίσου σημαντική για την πορεία ενός brand. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε δει εξαιρετικούς δημιουργούς να χάνονται επειδή δεν είχαν τους σωστούς ανθρώπους να τους καθοδηγούν. Όπως επίσης, έχουμε δει δυνατές στρατηγικές να πέφτουν στο κενό ακριβώς διότι το δημιουργικό κομμάτι δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει τελικά στις απαιτήσεις της αγοράς ή απλά δεν ήταν επαρκές.

 

Πως βλέπεις τον κόσμο της ελληνικής μόδας σχετικά με το πώς αποδέχεται τους νέους σχεδιαστές;

Θεωρώ πως όλα αυτά είναι τελείως υποκειμενικά και μόνο η διάρκεια και οι επιλογές ενός δημιουργού θα τον κάνουν ευρέως αποδεκτό.

 

Υπάρχει διάθεση συνεργασίας στο χώρο ανάμεσα σε Έλληνες σχεδιαστές, διαφορετικών ειδικοτήτων, με στόχο ένα κοινό όραμα για ένα μεγαλύτερο ελληνικό σκηνικό μόδας, ακόμα και στο εξωτερικό;

Όσο το Ελληνικό κράτος δεν επενδύει στη βιομηχανία της μόδας, οι ατομικές προσπάθειες δεν αρκούν ώστε να συμβάλλουν από μόνες τους για ένα μεγαλύτερο Ελληνικό σκηνικό μόδας που θα μας εδραιώσει εκτός συνόρων. Συνεπώς, είναι κυρίως οι ατομικές προσπάθειες κάποιων σχεδιαστών που, με πάρα πολλές αντιξοότητες, καταφέρνουν να ξεχωρίσουν εκτός συνόρων, όχι μια ομαδική, συλλογική προσπάθεια.

 

Ποιο είναι το δικό σου όραμα για τη μόδα;

Μία δυνατή ελληνική βιομηχανία μόδας. Πιστεύω πολύ στους Έλληνες δημιουργούς και στη δυναμική τους. Εάν, εμείς πρώτα στηρίζαμε τις ελληνικές μονάδες παραγωγής και αυτές με τη σειρά τους εμάς, δημιουργώντας ενδύματα με άριστες προδιαγραφές και εντός χρονοδιαγραμμάτων, εάν το κράτος κατανοούσε τη συνεισφορά της μόδας στην εγχώρια παραγωγή και βοηθούσε στην τόνωση των εξαγωγών, η Ελληνική μόδα θα είχε μια πολύ πιο δυναμική θέση στην παγκόσμια σκηνή.

 

Οι χρόνοι σχεδιασμού και παραγωγής δειγμάτων στην Ελλάδα έχουν εξελιχθεί και σιγά σιγά, βλέπουμε ελληνικά brands να παίρνουν μέρος σε διεθνείς εκθέσεις, να μπορούν να “παίξουν μπάλα” εντός των αυστηρών χρονικών πλαισίων και να “ανοίγουν” δουλειές με το εξωτερικό. Εσύ έχεις ήδη σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα με την Ισπανία, την Ιταλία και την Αίγυπτο, μεταξύ άλλων χωρών. Εκτός από την συνέπειά σου σε χρόνους παραγωγής και παράδοσης, τι είναι αυτό που πιστεύεις ότι συντελεί στο να ανοίξει η πόρτα των εξαγωγών;

Στον πυρήνα των συλλογών Nassos Ntotsikas βρίσκεται το πλεκτό, γεγονός που αυτόματα καθιστά αυτό που προσφέρω λίγο πιο ιδιαίτερο. Επίσης, παρά το γεγονός ότι είναι ένα καθαρά ελληνικό brand από άποψη παραγωγής, έχει μία ξεκάθαρη δυναμική εξωτερικού από τον σχεδιασμό των συλλογών και το marketing mix.

 

Ξεκίνησες με σπουδές Ενδυματολογίας και Σχεδίου Μόδας στην Accademia di Costume e di Moda di Roma, που ήδη ανέφερες, έκανες συνεργασίες στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση και στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Κατέκτησες και δοκίμασες συνεργασίες με εδραιωμένα ονόματα της βιομηχανίας μόδας τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, όπως LAK, Max Mara, ESCADA, Benetton, Paul smith, Sisley και βρίσκεσαι από το 2011 με το δικό σου brand και μια σημαντικά επιτυχημένη πορεία. Τι θα συμβούλευες ένα νέο σχεδιαστή;

Για εμένα η κατάρτιση και οι γνώσεις είναι από τα πιο σημαντικά εφόδια για ένα σχεδιαστή. Δε νοείται σχεδιαστής να μη γνωρίζει σε βάθος την ιστορία του ενδύματος, ιστορία τέχνης, χρηματολογία, αλλά και από πιο πρακτικά πράγματα, όπως η κατασκευή πατρόν, να μπορεί κόψει και να ράψει ένα ρούχο… Πέρα από αυτά, εφόσον ξεκινήσει, θεωρώ απαραίτητο να συνεχίσει να ενημερώνεται, όχι μόνο για τις τάσεις, μα και για την τεχνολογία του υφάσματος, η οποία σε αντίθεση με τις τάσεις που ανακυκλώνονται, εξελίσσεται δίνοντας νέα πνοή σε όλες τις ιδέες των σχεδιαστών. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να είναι ανοικτός σε νέα ερεθίσματα και να ταξιδεύει, να παρακολουθεί θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, να επισκέπτεται εκθέσεις τέχνης και μουσεία, διότι μία καλόγουστη συλλογή απαιτεί μια ευρύτερη καλλιέργεια και αντικατοπτρίζει την κουλτούρα του σχεδιαστή, όχι μόνο την ικανότητά του στο σχέδιο.

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα ήθελες να συμβεί για το 2015 για το brand σου;

Να ταξιδέψει σε περισσότερες χώρες του εξωτερικού!

Τέλος, καθώς σιγά σιγά ολοκληρώνουμε την κουβέντα μας, μου σερβίρει άλλη μια γουλιά από το υπέροχο χαρμάνι καφέ και κλείνουμε με το όραμά του για την ελληνική μόδα… Ο Νάσος Ντότσικας εύχεται ένα παγκόσμιο ταξίδι για την ελληνική βιομηχανία της μόδας και τους ταλαντούχους Έλληνες σχεδιαστές! Χαμογελάνε έως και τα μάτια του, όταν μου το λέει αυτό… Καλό μας ταξίδι Νάσο!

 


 

FASHION EDITORIAL

TRANSCENDENCE IN STARDUST
@ Booze upstairs

PHOTOGRAPHER: Νικόλαος  Τσάπογλου

FASHION EDITOR:  Πόπη Αναστούλη

MAKE-UP: Αλέξανδρος Μαυρόγιαννης

Model: Μάγια Ανδρέου

Με τη Μάγια Ανδρέου, μετά την τελευταία  παράσταση Μότσαρτ & Σαλιέρι -Το Ρέκβιεμ- .  Εμπνεόμαστε από τις αντιφάσεις της περιόδου, στην οποία μας ταξίδεψε η Μάγια με την ομάδα Per-Theater-Formance στο θέατρο Bios, και μέσα από τις αντιφάσεις της SS15 συλλογής του Νάσου Ντότσικα  με τις περίτεχνες άκαμπτες υφάνσεις μαζί με τις μεταξένιες πλέξεις, τις μεταλλικές ίνες πάνω σε μαλακά και ανεπεξέργαστα νήματα, τις κοντινές αρμονίες με τις κόντρα αντιθέσεις , κατακτούμε τα δικά μας αιώνια διαχρονικά σύμβολα υπέρβασης!

…με την αστερόσκονη της Πόπης Αναστούλη

n1

n2

Η Μάγια φοράει
nassos ntotsikas | χειροποίητα βραχιόλια Marianna Polychronidi x Nassos Ntotsikas | χειροποίητα δαχτυλίδια & σανδάλια ΤISPOPIS.gr

n3

Η Μάγια φοράει nassos ntotsikas | χειροποίητο κολιέ & αξεσουάρ ΤISPOPIS.gr

n4

Η Μάγια φοράει nassos ntotsikas | χειροποίητα αξεσουάρ Marianna Polychronidi x Nassos Ntotsikas


Making Of A Fashion Editorial

TISPOPIS DIY HOW TO…